مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

سه پیشنهاد برای قانونی‌شدن حضور کارگران فصلی خارجی 

  • کد خبر: ۳۶۴۸۴
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
سه پیشنهاد برای قانونی‌شدن حضور کارگران فصلی خارجی 
آرش نصراصفهانی-جامعه‌شناس و پژوهشگر

بحث قانونی‌شدن حضور کارگران افغانستانی موضوع جدیدی نیست و هرچند وقت یک‌بار برحسب شرایط مطرح می‌شود. اخیراً هم عباس عراقچی در سفر به افغانستان، به‌قصد ترمیم روابط با آن کشور، از آغاز مذاکراتی برای قانونی‌شدن حضور نیروی کار افغانستانی خبر داده است. موضوع تفاهم مورد بحث، کارگرانی هستند که به‌طور مقطعی برای کار وارد ایران می‌شوند و بعد از چند ماه به افغانستان بازمی‌گردند. در حال حاضر، بسیاری از آنها مهاجر غیرمتعارف یا به‌اصطلاح مرسوم در ایران مهاجر غیرقانونی محسوب می‌شوند که از مسیرهای غیررسمی مهاجرت می‌کنند و اجازه کار و سکونت در ایران ندارند. دلیل اصلی اجرا نشدن آن هم بیش از هر چیز منافع کارفرمایان ایرانی در غیرقانونی بودن این نیروی کار است. اما اگر فرض را بر این بگیریم که این‌بار اراده‌ای برای تغییر وجود دارد، می‌توان بر اساس سه اصل زیر رویکرد جدیدی در مواجهه با مسأله طراحی کرد: 

 

١- تسهیل ورود قانونی: بر اساس آمار موجود، در سال‌های اخیر، سالانه حدود ٥٠٠‌هزار مهاجر وارد ایران و خارج می‌شوند. ورود بخش اصلی این جمعیت از مسیر غیررسمی و با کمک قاچاقچیان انسان صورت می‌گیرد. مشکل اصلی اینجاست که فرآیند ورود قانونی نیروی کار افغانستانی آن‌قدر دشوار و پرهزینه است که عملا بسیاری مسیر قاچاق را با وجود همه مخاطرات آن ترجیح می‌دهند. بدون تغییر شرایط اعطای ویزای کار به کارگران افغانستانی منطبق بر واقعیت‌های موجود و نزدیک به میزان ورودی سالانه نیروی کار، امکان قانونی‌شدن حضور آنها در ایران بسیار محدود است.

 

٢- مقابله با قاچاقچی به ‌جای مهاجر: تاکنون استراتژی اصلی مقابله با قاچاق انسان، شناسایی مهاجران غیرقانونی از طریق بررسی اوراق هویتی در آنچه «افغانی بگیر» خوانده می‌شود، بوده است. شکل ناخوشایندتر آن یعنی تعقیب خودرو حامل مهاجران در جاده‌ها هم در موارد متعدد به حوادث دلخراش منجر شده است. رویکرد جایگزین توجه بیشتر به اقدامات جدی برای شناسایی و مجازات قاچاقچیان انسان و از میان بردن شبکه آنهاست. توافقی جامع می‌تواند در هر دو طرف مرز قدرت عمل این شبکه‌ها را محدود کند. البته مبارزه با قاچاق انسان اگر با تسهیل ورود قانونی همراه نباشد فقط شرایط را برای مهاجران سخت‌تر و هزینه اصلی را متوجه آنها خواهد کرد.

 

٣- حمایت قانونی از مهاجران غیر قانونی: یکی از اصلاحات ضروری، تصویب رویه‌های حقوقی برای حمایت از افرادی است که به هر ترتیب خارج از مسیرهای قانونی وارد ایران می‌شوند. بخشی از دلخوری مردم افغانستان از ایران به دلیل نوع رفتار مأموران با مهاجرانی است که به سبب نداشتن اوراق هویت دستگیر می‌شوند. برای تغییر در این وضع لازم است بازگرداندن به افغانستان تنها با حکم دادگاه صورت گیرد، فرآیند بررسی درخواست فرد برای تقاضای حضور قانونی در ایران وجود داشته باشد و حق برخوردار شدن از وکیل و امکان اعتراض به رأی اخراج از کشور برای هر مهاجر به رسمیت شناخته شود. این حمایت قانونی خصوصا در مورد کودکان مهاجر که به اشکال مختلف دستگیر می‌شوند، ضروری است. آموزش نیروی پلیس و مجازات برای رفتارهای غیرحرفه‌ای در اصلاح رویه‌های موجود بسیار موثر خواهد بود و میتواند مانع از تبدیل‌شدن رفتار نادرست یک فرد به بحرانی سیاسی میان دو کشور شود.

 

چاپ شده در روزنامه شهروند، سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->